آسمان غرب

نجوم وفیزیک نوین

نیروها ی بنیادی در فیزیک :

نیروهای پایه در فیزیک، نیروهایی هستند که تمام پدیده‌های فیزیکی در طبیعت توسط آنها صورت می‌گیرد. ما در فیزیک با چهار نیروی پایه آشنا هستیم: نیروی هسته‌ای ضعیف، نیروی هسته‌ای قوی، الکترومغناطیس و گرانش.

برای توجیه نیروهای گرانش و الکترومغناطیس در فیزیک کلاسیک، چندین اصول موضوع مورد احتیاج و همچنین مورد استفاده بودند. ولی امروزه انسان می‌داند که بر طبق نظریه میدان‌های کوانتومی، همه این چهار نیرو توسط رد و بدل بوزون‌ها صورت می‌گیرند. البته باید، در اینجا توجه کرد که برای نیروی گرانشی، نظریه میدان کوانتومی قابل فهمی هنوز موجود نمی‌باشد. چراکه دو تئوری بزرگ قرن بیستم یعنی مکانیک کوانتومی و نظریه نسبیت عام متاسفانه با هم سازگاری ندارند و بلکه با هم در تضاد هستند.

از طرف دیگر، با افزایش انرژی جنبشی بین دو ذرّه برهمکنش کننده، قدرت نیروهای پایهً بین آنها نیز به هم نزدیک می‌شود، به طوری که فیزیکدانان بر این باورند که قدرت همه این نیروها در انرژی‌های خیلی بالا، به عنوان مثال هنگامی که مهبانگ رخ داده است، با هم برابر بوده‌است.

در بین این نیرو ها نیروی هسته ای قوی وضعیف کوتاه برد هستند وتاثیر آنها در حد فاصله ی بین ملکولی و لی نیروی الکترومغناطیس و گرانش در فاصله های زیاد ظاهر می شود که نیروی الکترومغناطیس از گرانش قوی تر است .      انیشتین معتقد است که منشاء همه ی این نیروها یکسان است.  

جدول نیروهای پایه در زیر آمده است:

رفتار

قدرت نسبی

جرم
(GeV/c2)

بوزون واسط

نیروی پایه

1 / r7

1

0

گلووًن

قوی

1 / r5 − 1 / r7

10 − 5

80,80,91

W+, W-, Z0

ضعیف

1 / r2

10 − 2

0

فوتون

الکترومغناطیس

1 / r2

10 − 38

0

گراوتیون

گرانش

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]