آسمان غرب

نجوم وفیزیک نوین

تصاویر ابرماه شب گذشته/ بزرگ ترین و روشن ترین ماه در اقصی نقاط دنیا

 

بزرگترین و درخشان ترین ماه کامل امسال، شب گذشته درحالی که این همسایه آسمانی ما از نزدیکترین مدار زمین عبور می کرد در نقاط مختلف جهان قابل مشاهده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال نزدیک شدن ماه و قرار گرفتن آن در نقطه حضیض (نزدیکترین فاصله ماه به مدار زمین) جز و مد دریاها در سراسر دنیا افزایش یافت اما از سوی دیگر باورهای نادرست عامه مردم نیز درباره افزایش جرایم یا رفتارهای جنون آمیز همزمان با بزرگ شدن ماه قابل انکار نیست، مسئله ای که به کرات از سوی کارشناسان مورد تکذیب قرار گرفته است.

کارشناسان اظهار می دارند که این ماه کامل بیش از 14 درصد بزرگتر و بیش از 30 درصد روشن تر از سایر مواقع سال بوده است چرا که از 356 هزار کیلومتری زمین عبور کرده است که این فاصله 24 هزار کیلومتر نزدیک تر از میانگین این فاصله نسبت به زمین بوده است. فاصله ماه از زمین در طول سال متغیر است چرا که ماه یک مدار بیضی شکل و نه یک مدار دایره ای را طی می کند.

از این پدیده با عنوان حضیض ( نزدیکترین فاصله ماه به مدار زمین) یاد می شود اما ستاره شناسان اظهار می دارند که این رخداد آسمانی نسبتا غیر متداول است.

یک دونده در شهر فونیکس، آریزونا در آمریکا در امتداد مسیری که مقابل آن ابرماه قرار دارد


دکتر رابرت مسی از انجمن سلطنتی ستاره شناسی بریتانیا اظهار داشت: روشنایی مسئله ای است که شاید چندان به آن توجه نکرده باشید اما حتی بزرگتر بودن ماه نیز با چشم عادی قابل مشاهده است.

جئوف چستر از رصدگر نیروی دریایی آمریکا یادآور شد، تمایز در ظاهر ماه بسیار کم است و با چشم غیر مسلح باید با دقت به آن پی برد.

این درحالی است که دکتر مسی یادآور شد: با تمام این اوصاف تماشای ماه در آسمان تجربه خوبی است، ماه همواره زیبا است و ماه کامل بسیار رویایی است.

رصدگران شب گذشته علاوه بر یک آسمان صاف و چشم تیز باید تا دیروقت بیدار می ماندند تا تمایز مهم آن را با سایر ماه های سال مشاهده کنند. گفته شده بود که مشاهده بهترین حالت ماه ساعات اولیه صبح امروز بوده است، درست پس از آن که ماه به نقطه حضیض رسیده است.

ابرماه از فراز معبد پوزئیدون در جنوب شرقی آتن، یونان طلوع می کند و گردشگران درحال تماشای آن هستند

ماه روشن شب گذشته در آسمان امان برفراز یک مسجد

ماه کامل که با رنگ صورتی به چشم می رسد، از پشت مجسمه های فرشتگان در کلیسای جامع سنت اسحاق در پیترزبورگ روسیه
دانشمندان اظهار می دارند که مهم نیست فاصله ماه با زمین چقدر باشد، هرقدر هم این فاصله نزدیک باشد هیچ ارتباطی به وقوع پدیده های طبیعی، انجام کارهای جنون آمیز، ارتکاب جرایم یا انجام هرگونه کارهایی که عامه مردم رخ می دهد ندارد.

براساس گزارش دیلی میل، اسکات لیلینفلد از دانشگاه اموری در آمریکا اظهار داشت که تصور این که ماه کامل موجب رفتارهای غیرعادی می شود، یکی از افسانه های بزرگی است که به طور گسترده در جهان وجود دارد.


ماه روشن و بزرگ کلمبیا که به سختی می تواند پشت ابرها پنهان شود

نقطه دیگری در کلمبیا که تصویر بزرگ و روشنی از این ابرماه ارائه کرده است

از این پدیده با عنوان حضیض یاد می شود به معنای قرار گیری ماه در نزدیکترین نقطه به مدار زمین
این درحالی است که اگر ماه کامل ظاهر شود و هیچ اتفاق غیرعادی رخ ندهد مردم این رویداد را به خاطر نمی آورند و آن را به دیگران نمی گویند، بنابراین در نهایت، تمام آنچه که در ذهن مردم باقی می ماند همزمانی رویدادها است.

آخرین باری که ابرماه مشاهده شد روز 19 مارس سال گذشته بود که 386 کیلومتر نزدیکتر از ماه کامل امسال بوده است. ابرماه سال آینده فاصله دورتری نسبت به ماه امسال خواهد داشت.
ماه کامل در نتیجه نزدیکی و هم محور شدنش با زمین و خورشید به افزایش جزر و مد دریاهای زمین منتهی می شود

ماه کامل در نقطه حضیض خود از میان ابرهای آسمان هانتسویل در آمریکا

 

[ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:ماه,

] [ 21:14 ] [ زهرا ]

[ ]

افزایش ابرهای شب تاب در آسمان/ تصویری از یک سکسکه خورشیدی

 

مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری از ابرماه در آسمان، سکسه خورشیدی، تولد ستاره ها و ابرهای شب تاب به معرفی بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.

هفت خواهر

خوشه ستاره ای M45 که همچنین به هفت خواهر مشهور هستند در تصویری که توسط انجمن آنلاین عکس نشنال جغرافی منتشر شده به چشم می رسد، خوشه ای که دربرگیرنده بیش از سه هزار ستاره است.

براساس اظهارات ناسا، این خوشه یکی از روشن ترین خوشه هایی است که تاکنون شناخته شده است. این خوشه ستاره ای حدود 400 سال نوری با زمین فاصله دارد و نزدیک ترین خوشه ستاره ای به زمین است.

ابرماه برفراز آسمان نیویورک

ابرماه، 5 می در آسمان نیویورک درحال درخشش بود. در نتیجه مدار تخم مرغی ماه، گاهی ماه در نقطه حضیض قرار می گیرد، یعنی نقطه ای که درنزدیک ترین مدار خود به زمین قرار می گیرد.


واژه ابر ماه اولین بار در سال 1979 برای توصیف ماه کاملی مورد استفاده قرار گرفت که درنقطه حضیض خود قرار داشت، اتفاقی که به طور متوسط هر یک سال یکبار رخ می دهد.

فوران از بالا

دودی که از آتشفشان زاواداسکی در آرژانتین بلند شده اند، این تصویر ماهواره ای روز 27 آوریل به صورت مادون قرمز گرفته شده است. تصویر مادون قرمز ترکیبی از نورهای مرئی و غیر مرئی ( چون مادون قرمز) است.

افزایش ابرهای شب تاب در آسمان/ تصویری از یک سکسکه خورشیدی

از این تکنیک برای تشخص ابرها از یخ و برف استفاده می شود. در این تصویر جزایر پوشیده از یخ به رنگ فیروزه ای روشن است و ابرهای روی آن به رنگ فیروزه ای کم رنگ به چشم می رسد و اقیانوس نیز سیاه است.

ابرهای شب تاب

ابرهای شب تاب برفراز آلبرتا، کانادا می درخشند. این ابرهای شب تاب حتی پس از تاریکی درخشان تر به نظر می رسند چرا که در ارتفاعات بالای جوی قرار دارند و نور خورشید حتی پس از آنکه خورشید از افق غروب کرد به آنها می تابد

افزایش ابرهای شب تاب در آسمان/ تصویری از یک سکسکه خورشیدی

این ابرهای نادر در ارتفاعات جنوبی بیشتر ظاهر می شوند و ستاره شناسان علت آن را نمی دانند. دانشمندان نسبت به این امر تردید دارند که افزایش این ابرها در نتیجه تغییرات جوی باشد یا خیر. حتی وقتی که دمای سطح زمین افزایش یافته است، جو بالایی زمین در نتیجه انباشته شدن دی اکسید کربن سردتر است و شرایط مناسبی را برای تشکیل ابر فراهم می کند.

سکسه خورشیدی

فوران خورشیدی روز 9 می در تصویری که توسط رصدگر دینامیک خورشیدی ناسا گرفته شده است. این پدیده کوتاه بود و موجب فوران تاج خورشیدی و ابرهای عظیم از ذرات تغییر یافته خورشیدی که از اتمسفر بالایی خورشید فوران کرده نشد.
این فوران با طول موج نوری 131 انگستروم به دانشمندان امکان مطالعه جزئی این فوران را ارائه کرد.

افزایش ابرهای شب تاب در آسمان/ تصویری از یک سکسکه خورشیدی

جادوگر پین بال

تصویر دان پتیت فضانورد ناسا منعکس شده در یک کره فلزی در ایستگاه بین المللی فضایی که روز 4 می منتشر شده است. پتیت به بیش از 500 هزار کاربر اینترنتی از طریق اجسام روزمره که در ایستگاه فضایی وجود دارد آموخته است که ریز گرانش چیست.

افزایش ابرهای شب تاب در آسمان/ تصویری از یک سکسکه خورشیدی


ستاره ها متولد شدند

تصویری از پرستاری ستاره ای به صورت مادون قرمز که 10 می توسط رصدگر فضایی هرشل سازمان فضایی اروپا منتشر شده است. پرستاری ستاره ای سحابی است که ستاره ها در آن تشکیل می شوند. این سحابی متناوبا با نور مافوق بنفش که از ستاره های تازه متولد شده پراکنده می شود، می درخشد.

افزایش ابرهای شب تاب در آسمان/ تصویری از یک سکسکه خورشیدی

درهم آمیختگی غبار و گاز منطقه به شدت فعالی را برای تولد ستاره های بزرگ در صورت فلکی ماکیان که 4500 سال نوری از زمین فاصله دارد فراهم کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

[ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:,

] [ 21:5 ] [ زهرا ]

[ ]

تصویر قطعی از سیاره زمین/ ترکیبی از رنگهای حقیقی سیاره ما

 

تصویر ارائه شده از سوی ماهواره هواشناسی روسیه که با کیفیت بالای 121 میلیون مگاپیکسل گرفته شده به عنوان تصویر قطعی از سیاره زمین توصیف شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، تصویر سیاره زمین که از 36 هزار کیلومتری بالای سطح آن گرفته شده، سیاره آبی پررنگ دریایی که در تضاد با زمینهای خشکی قرار گرفته و درحالی که ابرهای سفید به سرعت از فراز آسمان آن عبور می کنند به چشم می رسد.
این تصویر توسط الکترو- ال (Electro-L) ماهواره هواشناسی روسیه گرفته شده و برخلاف سایر تصاویر از زمین تنها در یک برداشت گرفته شده اما کیفیت بالای آن 121 میلیون مگاپیکسل است.
اکثر تصاویر ارائه شده از ناسا و سایر سازمانهای فضایی توسط وصل کردن تصاویر بسیاری در کنار هم ارائه می شود و گرفتن یک تصویر با کیفت بالای تنها در یک شات به ندرت اتفاق می افتد.

آبادی آبی که ما آن را خانه می دانیم: تصویر زمین با کیفیت 121 مگاپیکسلی؛ واضحترین تصویر از زمین که تاکنون گرفته شده است

این ماهواره چنین تصاویر خیره کننده ای را هر 30 دقیقه ، درحالی که آب و هوا را رصد می کند گرفته و اگر پدیده عجیب آب و هوایی مشاهده شود، اپراتورهای روسی فرمان ارسال تصاویر هر 10 دقیقه یکبار ارسال می کنند.

براساس گزارش گلوبال پست، این تصویر که هر پیکسل آن یک کیلومتر است، از ترکیب طول موجهای مرئی و مادون‌قرمزنزدیک استفاده کرده است، از این رو پوشش گیاهی به رنگ قرمز مشخص شده است.

تصاویری ترکیبی از رنگهای حقیقی سیاره مرمرین آبی رنگ ما

تصویر قطعی از زمین توسط این ماهواره روسی که در ژانویه 2011 به فضا پرتاب شد گرفته شده است

ماهواره الکترو- ال (Electro-L) در مدار در فضا در 36 هزار کیلومتری خط استوا تصاویری را از سیاره درحال گردش ما فراهم می کند

ماهواره الکترو- ال (Electro-L) درمدار زمین‌ایست‌ور یا مدار ژئواستیشنری، به این معنا که سرعت این ماهواره با سرعت گردش زمین برابر است و موجب می شود که این ماهواره بی حرکت بر فراز یک نقطه مشخص شده روی سیاره ثابت بماند.

[ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:زمین,

] [ 20:53 ] [ زهرا ]

[ ]

گذر زهره از میان زمین و خورشید

در طول این هفته 30 دقیقه پس از غروب خورشید می توانید سیاره درخشان زهره را در سمت غربی آسمان مشاهده کنید؛ رویدادی گذر زهره از میان زمین و خورشیدکه تنها یک‌بار در عمر هرکس قابل مشاهده است.

اگرچه سیاره زهره یکی از درخشان ترین اجسام آسمانی است، اما این هفته به علت شرایطی که در آن قرار گرفته در درخشان ترین حالت خود قرار خواهد داشت و حتی با کمی دقت می توان ستاره های درخشان اطراف زهره را نیز مشاهده کرد.

تیر و عطارد که مرکزی ترین سیاره‌ها در منظومه شمسی به شمار می روند وارد فازهایی شبیه به فازهای ماه شده اند و در زوایای مختلف توسط خورشید روشن می شوند و همچنین اندازه ظاهری آنها نیز نسبت به قرارگیری در دورترین نقطه از خورشید و نزدیک ترین نقطه به زمین تغییر می کند.

درحال حاضر سیاره زهره رو به زمین است از این رو بزرگتر و درخشانتر به چشم می رسد، همچنین فاز آن درحالی که در مقابل خورشید حرکت می کند، باریک تر به نظر می رسد که این امر موجب کاهش درخشش آن خواهد شد.

براساس گزارش اسپیس، این هفته سیاره زهره با استفاده از تلسکوپ شبیه نسخه میناتوری یک ماه پنج روزه خواهد بود اما سطح آن به ماه شباهت ندارد.

طی چند هفته آینده زهره بیشتر به زمین نزدیک می شود، به چشم بزرگتر رسیده و هلال آن باریکتر می شود. برای آنهایی که تلسکوپ در اختیار ندارند، تماشای زهره با دوربینهای دوچشمی نیز امکان پذیر است.

روز 5 ژوئن در استرالیا و آسیا اتفاق بسیار خاصی رخ می دهد: سیاره زهره از میان زمین و خورشید عبور خواهد کرد و این عبور یک سایه نقطه مانند سیاهی را روی خورشید ایجاد می کند.

این رویداد که از آن با عنوان گذر زهره یاد می شود به طور متوسط دوبار در یک قرن رخ می رهد و این اتفاق آخرین شانس شما برای مشاهده چنین رویدادی است، چرا که این اتفاق تا سال 2117 رخ نخواهد داد.


 

[ پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:گذر زهره ,17خرداد 91,مهمترین رویداد نجومی سال 91,

] [ 16:26 ] [ زهرا ]

[ ]

ابن سینا و گذر زهره

ادامه مطلب را ببینید


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:,

] [ 16:23 ] [ زهرا ]

[ ]

رویدادی که تا 105سال دیگر تکرار نمی‌شود

 

         

در روزهای پنجم و ششم ژوئن سال جاری (16 و 17 خرداد)، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان می‌توانند در رویدادی که احتمالا دیگر رویدادی که تا 105سال دیگر تکرار نمی‌شوددر طول عمرشان اتفاق نخواهد افتاد، به مشاهده عبور سیاره ناهید از برابر خورشید بنشینند.

این گذر حدود شش ساعت به طول خواهد انجامید و در طول آن، ناهید (زهره) مانند یک نقطه ریز سیاه در سطح خورشید دیده خواهد شد.

این رویداد در نوبت بعدی در سال 2117 اتفاق خواهد افتاد.

جی پاساچوف، ستاره شناس کالج ویلیام در مقاله‌ای در مجله جهان فیزیک به بررسی علم پشت این گذر ناهید و ارائه تاریخچه آن پرداخته است.

گذر سیاره ناهید تنها در موقعیت‌های بسیار نادر اتفاق افتاده که در آن زمین و ناهید در یک خط با خورشید قرار می‌گیرند. در زمانهای دیگر این سیاره از زیر یا بالای خورشید می گذرد چرا که دو مدار در یک زاویه خفیف نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند.

این گذرها به صورت جفت که با فاصله هشت سال از هم جدا شده‌اند، رخ داده و فاصله میان این گذرها معمولا بین 105.5 تا 121 سال متغییر است. گذر پیشین در سال 2004 رخ داده بود.

دانشمندان با استفاده از نظریات پایه نیکولاس کوپرنیک در سال 1543 توانستند به پیش‌بینی و ثبت گذرهای دو سیاره ناهید و عطارد در قرنهای بعدی بپردازند.

یوهانس کپلر با موفقیت گذر دو سیاره را از برابر خورشید در سال 1631 پیش‌بینی کرد اما اولین گذر قابل مشاهده سیاره ناهید در سال 1639 اتفاق افتاد که توسط ارمیا هوروکس، ستاره‌شناس انگلیسی کشف شد.

بعدها در سال 1716، ادموند هالی از گذر سیاره ناهید برای پیش‌بینی فاصله دقیق میان زمین و خورشید استفاده کرد که به «واحد نجومی» معروف است.

در نتیجه در سالهای 1761 و 1769 صدها هیات اعزامی برای مشاهده این گذرها به سراسر جهان فرستاده شدند.

پاساچوف انتظار دارد که این گذر بتواند نظریه تیم وی را در مورد پدیده «اثر قطره سیاه» تائید کند. طبق این فرضیه در لحظات ابتدایی عبور ناهید و هنگامی که این سیاره در ابتدای صفحه خورشیدی قرار می گیرد، نور خورشید در اطراف ناهید خمیده و توسط جو متمرکز سیاره بازگشت داده می شود که باعث کشیده‌تر شدن ظاهر سیاره خواهد شد.

این محققان به مشاهده جو ناهید در زمانی که نیمی از آن روی دیسک خورشیدی قرار گرفته، خواهند پرداخت. آنها بر این باورند که رصد این گذرها می‌تواند به ستاره‌شناسانی که به بررسی سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره‌های دیگر می‌پردازند، کمک کند.


منبع: ایسنا

[ پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:گذر زهره ,17خرداد 91,مهمترین رویداد نجومی سال 91,

] [ 16:19 ] [ زهرا ]

[ ]

بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید

 

 

         

روز شنبه 16 اردیبهشت ماه، ساعت 15:35 بعد از ظهر به وقت گرینویچ ماه در بزرگترین حال خود از چشم ما قرار می‌گیرد و این ابرماه جزر و مد دریاهای سراسر سیاره را افزایش می‌دهد.

درحالی که ماه روز شنبه در نزدیک ترین نقطه مدار زمین قرار می گیرد نام مستعار ابر ماه برایش انتخاب شده و براساس اظهارات رصدگران این ابرماه در تاریخ تعیین شده 16 درصد روشن تر از سایر مواقع خواهد بود.

بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید
ماه کامل روز 16 اردیبهشت ماه 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشان تر از تمام ماه های سال 2012 خواهد بود
بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید
تصویر ماه کامل از پشت کلیسای وارفیلد در بریتانیا


براساس گزارش دیلی میل، اندازه های ماه کامل متغیر است چرا که این امر به شکل بیضی شکل مدار ماه ارتباط دارد و قرار است در این تاریخ 50 هزار کیلومتر به زمین نزدیک تر شود که این امر یک ابر ماه با 14 درصد بزرگی اندازه و 30 درصد روشنایی برای زمین به همراه خواهد داشت.

براساس اعلام سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، نزدیک شدن ماه به نزدیک ترین نقطه مدار زمین موجب افزایش جزر و مد می شود که این امر مسئله نگران کننده ای نیست.

در اکثر نقاط گرایش مربوط به ماه در نقطه حضیض ماه ( نزدیک ترین نقطه به مدار زمین) جزر و مد تنها چند سانتیمتر صورت می گیرد.

براساس گزارش اسپیس، برای بهترین تصویر از ابرماه آن را درست پس از طلوع یا درست پیش از غروب مشاهده کنید که در آن زمانها ماه به افق زمین بسیار نزدیک است و تصویر آن از پس ساختمانها و درختها خطاطی دیداری جالبی ایجاد می کند و موجب می شود که ماه بزرگتر از چیزی که هست به نظر برسد.

بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید
مدار بیضی شکل ماه به این معنا است که برخی از ماه ها بزرگتر از دیگر ماه ها هستند

بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید
نزدیک شدن ابرماه به زمین تا 42 درصد جز و مد را افزایش می دهد


برخلاف برخی از گزارشهایی که در اینترنت رواج یافته، نزدیک شدن ماه به نزدیک ترین نقطه در مدار زمین عامل ایجاد فجایع طبیعی نیست. برای مثال ابرماه در ماه مارس سال 1983 بدون هیچ حادثه ای رخ داد و ابرماه دسامبر 2008 نیز بدون بروز هرگونه فاجعه طبیعی صورت گرفت.

بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید
ابرماه بر جزر و مد دریاهای سراسر جهان حتی تا چند سانتیمتر تأثیرگذار است


به دلایلی که برای ستاره شناسان و روان شناسان نامشخص است، ابرماه از پشت درختها، ساختمانها و سایر اجسام دیگر بزرگتر به نظر می رسد.


منبع: خبرگزاری مهر

[ پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:,

] [ 16:16 ] [ زهرا ]

[ ]

تبریک روز معلم

 

 روز معلم بر همه  اساتید عرصه علم و معرفت مبارک باد

 

[ سه شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:,

] [ 18:1 ] [ زهرا ]

[ ]

آیا می دانید مرکز دنیا کجاست؟

لابد شما هم ماجرای معروف ملانصرالدین را در خصوص مرکز دنیا شنیده‌اید که گفت: «مرکز جهان همین جایی است که الان من آیا می دانید مرکز دنیا کجاست؟ایستاده‌ام. باور نداری، متر کن!» اما به راستی مرکز جهان کجاست؟

به گزارش پاپ‌ساینس، قبل از هر چیز بسیار مهم است که درک کنید مهبانگ انفجاری از ماده به درون فضای خالی نبود، بلکه مهبانگ انبساط سریع خود فضا بود. این بدان معناست که هر نقطه‌ای در جهان می‌تواند مرکز آن باشد. جهان را سطح یک بادکنک خالی در نظر بگیرید که نقطه‌هایی روی آن قرار دارد. این نقاط نماینده خوشه‌های کهکشانی هستند. زمانی‌که بادکنک باد می‌شود، هر نقطه از سایر نقاط دورتر می‌شود. مانند سایر جهان، فضای بین خوشه‌های کهکشانی، با شتاب فزاینده‌ای منبسط می‌شود (اگرچه گرانش باعث می‌شود خوشه‌های کهکشانی اندازه خود را حفظ کنند).

نخستین بار، ادوین هابل این پدیده را در سال 1929 / 1308 مشاهده کرد. وی متوجه شد که نور کهکشان‌های دوردست به سمت بخش سرخ طیف نور منتقل می‌شود (انتقال به سرخ)، که به این معنا بود که این نور در حین سفر در میان فضا کش می‌آید. با اندازه‌گیری طول موج نور، هابل مشاهده کرد که کهکشان‌ها با سرعتی که متناسب با فاصله آنها از یکدیگر است، در حال دور شدن از هم هستند.

در ابتدا، جهان تنها یک نقطه بود، اما این نقطه کجا قرار دارد؟ این نقطه همه‌جا بود، و هنوز هم هست. اخترشناسان حتی این موضوع را اثبات کرده‌اند: «نور ناشی از مهبانگ، به شکل تابش کیهانی، آسمان را در تمام جهات پر کرده است.»

 

[ یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:مرکز دنیا,

] [ 18:53 ] [ زهرا ]

[ ]