آسمان غرب

نجوم وفیزیک نوین

معرفی مستند جهان های موازی

مستند جهان های موازی:http://physical.mihanblog.com/extrapage/jahan

[ پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:,

] [ 14:2 ] [ زهرا ]

[ ]

مرمر سفید

 

فضانوردان در سفینه آپولو 17 در سال 1972 مشهورترین عکس از کره زمین را از فضا گرفتند که "مرمر آبی" نامیده شد. از آن هنگام تصاویر بسیار دیگری از سیاره ما از دیدگاه ماهواره‌ها منتشر کرده است، از جمله این "مرمر سفید".

معمولا تصاویر "مرمر آبی" بر نیمکره غربی یا شرقی متمرکز است. اما این تصویر که "مرمر سفید" نامیده شده است، اینگونه نیست. این تصویر که از ماهواره "سومی ان‌پی‌پی" (Soumi NPP) ناسا گرفته شده است تصویر کره زمین را از راس شمالی به پایین گرفته است.

قطب شمال یخ‌زده در میان ابرهای پیچاپیچ به همراه اروپا، آسیا و شمال آفریقا تا میانه کره زمین در این تصویر دیده می‌شود.

ایسنا

[ جمعه 2 تير 1391برچسب:مرمر سفید,

] [ 18:59 ] [ زهرا ]

[ ]

دیشب، خورشید در بعضی کشورها غروب نکرد

ساعت 3:39 بامداد امروز (به وقت ایران)، خورشید به نقطه انقلاب تابستانی رسید و باعث شد که امروز (اول تیر) طولانی‌ترین روز سال شود. در مناطق قطبی، این پدیده باعث وقوع خورشید نیمه‌شب و تاریکی مطلق شد.

در این تصویر که بابک امین‌تفرشی، عکاس ایرانی از شمال نروژ و حوالی نیمه‌شب گرفته، خورشید را می‎بینید که موازی افق در حال حرکت است. این پدیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که در روز اول تیرماه، خورشید برای تمام مناطقی که در عرض‏های بالاتر از 66.5 درجه قرار دارند، در تمام طول شبانه‌روز بالای افق قرار می‎گیرد و عملا به جسمی دورقطبی (پیراقطبی) تبدیل می‏شود. دلیل این پدیده انحراف محور دوران زمین به اندازه 23.5 درجه نسبت به صفحه مداری (دایره‌البروج) است.

به طور مشابه، دیشب در مناطق قطبی نیم‏کره جنوبی طولانی‎ترین شب یلدای زمین اتفاق افتاد و خورشید اصلا طلوع نکرد. انحراف 23.5 درجه‏ای مدار زمین سبب شده است توالی فصول در دو نیمکره شمالی و جنوبی زمین برعکس باشند. این پدیده در حوالی قطب‏های شمال و جنوب جغرافیایی زمین به اوج خود می‎رسد، به طوری که در آنها شش ماه روز دائم و شش ماه شب دائم اتفاق می‎افتد.

[ جمعه 1 تير 1391برچسب:,

] [ 18:55 ] [ زهرا ]

[ ]

لکه های خورشیدی

 

هرکدام از این لکه‌های سیاه دو برابر زمین هستند! http://www.khabaronline.ir/Images/Kind/1.png

لکه خورشیدی 1504 که فوران‌های متعدد آن در هفته گذشته باعث پدیدآمدن شفق‌های قطبی متعدد در 27 و 28 خردادماه جاری در مناطق قطبی زمین شد، در این تصویر جالب از فرانسیس ادموند به خوبی دیده می‌شود.

 

 

لکه‌های خورشیدی، مناطقی با میدان مغناطیسی شدید بر سطح خورشید هستند که بین 1000 تا 1500 درجه سانتی‌گراد نسبت به محیط اطراف خود خنک‌ترند و به دلیل تابش کمتری که ساطع می‌کنند، تیره به نظر می‌رسند. ابعاد این لکه‌ها می‌تواند از چند هزار کیلومتر تا چند ده هزار کیلومتر متغیر باشد، مانند همین لکه‌های خورشیدی که بخش مرکزی هریک از آنها (که سایه نامیده می‌شود) حدود25هزار کیلومتر قطر دارد. برای مقایسه جالب است بدانید که قطر سیاره زمین کمتر از 13هزار کیلومتر است.

[ پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:,

] [ 15:4 ] [ زهرا ]

[ ]

چرا نمی توانیم گردش زمین را احساس کنیم؟

 

واقعاًچرا؟ آن هم وقتي که زمين با سرعت 1700 کيلومتر در ساعت در استوا دارد به دور خودش مي‌چرخد. کم سرعتي که نيست! پس چرا دچار سرگيجه و تهوع نمي‌شويم؟ افرادي که در مسابقات اتومبل‌راني شرکت کرده‌اند به خوبي مي‌توانند اين مورد را براي شما توضيح دهند که در حقيقت اين سرعت نيست که که بر ما اثر مي‌گذارد؛ بلکه شتاب حاصل از آن است. چرخش«آهسته» زمين به دور خودش به اين معني است که شتاب حاصل از اين چرخش بسيار کم است و حدود 100 بار کم‌تر از شتاب يک چرخ و فلک است.

با اين وجود چرخش زمين هم‌چنان از طريق پديده‌اي به نام اثر کوريوليس (Coriolos Effect) قادر به ابراز وجود خود است. اين پديده رابه ياد رياضي‌دان قرن نوزدهمي فرانسوي گاسپار-گوستاو کوريوليس نام‌گذاري کرده‌اند و بر اساس آن هر چيزي که در امتداد جسم در حال چرخشي حرکت کند به چشم کسي که روي آن جسم در حال گردش ايستاده اين‌طور به‌نظر مي‌آيد که توسط نيروي مرموزي منحرف مي‌شود. براي مثال اگر کسي سعي کند از يک چرخ‌ و فلک در حال گردش توپي را به درون سبدي در سمت ديگر چرخ‌ و فلک بيندازد مي‌بيند که توپ از مسير مستقيمش منحرف مي‌شود. اين«نيرو» وجود خارجي ندارد. در حقيقت چيزي که ما مي‌بينيم در نتيجه‌ي اين است که سبد به همراه چرخ‌ و فلک مي‌چرخد اما توپ مسير مستقيم خود را طي مي‌کند. اما اين پديده براي افرادي که روي جسم در حال چرخش قرار گرفته‌اند به‌اندازه‌ي کافي واقعي به‌نظر مي‌رسد. اين اثر براي محاسبه‌ي مسير هر چيزي از موشک تا گردباد استفاده مي‌شود.

[ پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:,

] [ 15:3 ] [ زهرا ]

[ ]