آسمان غرب

نجوم وفیزیک نوین

5 پرسش و پاسخ نجومی

 

بشر از هنگامی که به آگاهی دست یافت، پرسیدن را آغاز کرده و شاید از نخستین پرسش های انسان کنجکاو و اندیشه ورز این بوده که طاق بالای سرش در آسمان چیست و آن نقاط نورانی فراوان چشمک زن چه هستند و چرا هستند. به فراخور پیشرفت دانش بشر، به این پرسش پاسخ داده شده است ولی سوالات بی پاسخ بسیاری باقی است.

فراخور پیشرفت دانش بشر، به این پرسش پاسخ داده شده است ولی سوالات بی پاسخ بسیاری باقی است.در این مقاله تلاش شده است تا با بیانی ساده به 5 سوال اساسی نجومی که ممکن است در ذهن بسیاری از علاقه مندان پیش آید پاسخ داده شود.

1- بزرگترین قمر منظومه شمسی چه نام دارد؟

-2 منشا میدان مغناطیسی نیرومند مشتری چیست؟

3- ستارگان ولف- رایه ((WR چه نوع ستارگا نی می با شند؟

4- مگنتارها چه نوع ستارگا نی هستند؟

 5- منظور از جی آر بی ها (GRB) یا انفجا رهای پرتوی گاما چیست؟


ادامه مطلب
10 سرزمين ناشناخته

 


قمرهايي که در مدار سياره هاي انگشت شمار منظومه خورشيديدر حرکتند در واقع اجرام ناشناخته اي هستند که اميد يافتن حيات در آنها بسيار بالابوده و در عين حال ويژگي هاي عجيب در برخي از آنها حيرت دانشمندان را برانگيخته است.

ادامه مطلب

[ دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:10 سرزمين ناشناخته منظومه شمسی,

] [ 18:54 ] [ زهرا ]

[ ]

الکترومغناطیس:
الکترومغناطیس:

الکترومغناطیس شاخه‌ای از علم فیزیک است که به مطالعهٔ پدیده‌های الکتریکی و مغناطیسی و ارتباط این دو با هم می‌پردازد. از طرفی یکی از ۴ نیرو بنیادی طبیعت است .الکترومغناطیس توصیف‌گر بیشتر پدیده‌هایی است(به جز گرانش) که که در زندگی روزمره اتفاق می‌افتد.الکترومغناطیس همچنین نیرویی است که الکترون‌ها و پروتون‌ها را در داخل اتم‌ها پیش هم نگه می‌دارد. نیروی الکترومغناطیس است که در هر دو تجلی میدانهای الکتریکی و میدانهای مغناطیسی می‌باشد هر دو جنبه‌های ساده اما مختلف از الکترومغناطیس هستند و از این رو ذاتا یه یکدیگر مربوط اند. بنابراین ، تغییر میدان الکتریکی تولید میدان مغناطیسی و برعکس تغییر میدان مغناطیسی تولید میدان الکتریکی می‌کند این اثر به نام القای الکترومغناطیسی است ، و اساس عمل برای ژنراتورهای الکتریکی ، موتورهای القایی و ترانسفورماتورها می‌باشد . میدانهای الکتریکی معلول چند پدیده‌های الکتریکی معمول هستند مانند:پتانسیل الکتریکی (مانند ولتاژ باتری) و جریان الکتریکی (مانند جریان برق). میدانهای مغناطیسی معلول نیروی مربوط با مغناطیس هستند. نیروی الکترومغناطیسی از طریق تبادل ذراتی به نام فوتون‌ها و فوتون‌های مجازی عمل می‌کند. مفاهیم نظری الکترومغناطیس منجر به توسعه نسبیت خاص توسط آلبرت اینشتین در سال ۱۹۰۵ شده‌است.

[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]

گرانش

گرانش

گرانش یا جاذبه، پدیده‌ای است که در آن همهٔ اجسام جرم‌مند یکدیگر را جذب می‌کنند. تأثیر گرانش بر این اجسام، یعنی تأثیر جذب یک جسم جرم‌مند، جسم جرم‌مند دیگر را، به صورت وزن رخ می‌نماید. از آشناترین نمودهای گرانش فرو افتادن سیب از درخت است. پدیدهٔ گرانش معمولاً در مقیاس‌های بزرگ یا خیلی بزرگ هنگامی که جرمِ دست‌کم یکی از اجسام درگیر خیلی زیاد است رخ می‌نماید. بنابراین نمودهای گرانش در حرکت اجسام آسمانی و مسیر سیاره‌ها به گرد خورشید دیده می‌شود.

به‌طور کلاسیک، گرانش یکی از چهارنیروی اصلی طبیعت (سه نیروی دیگر: الکترومغناطیس، نیروی هسته‌ای ضعیف و نیروی هسته‌ای قوی) شمرده می‌شود. از میان این نیروها، گرانش از همه ضعیف‌تر است از این رو در فرایندهای ریز-مقیاس که نیروهای دیگر حضور فعال دارند، اثر گرانش کاملاً قابل چشم‌پوشی‌است. در فیزیک معاصر نظریه نسبیت عام برای توضیح این پدیده بکار می‌رود، اما توضیح کمتر دقیق ولی ساده‌تر آن در قانون جهانی گرانش نیوتون یافت می‌شود. در اکثر فعالیت‌های روزمره، از جمله فرستادن موشک به فضا قانون جاذبه عمومی نیوتن کاملاً کارآمد است. هرجرم ذره‌ای جرم ذره‌ای دیگر را درراستای تقاطع آن‌ها با نیرویی جذب می‌کنداین نیرو با حاصلضرب جرم‌ها متناسب است وبامربع فاصله آن‌ها رابطه عکس دارد. این قانون از قوانین بنیادی فیزیک است.

برای اندازه‌گیری شتاب ثقل از ابزاری به نام گرانش‌سنج استفاده می‌شود.

 

منشاء گرانش:

نیروی گرانش چگونه به وجود می آید؟چگونه انتقال می یابد ؟آیا ذره ای برای انتقال آن وجود دارد؟  یکی از مشکلاتی که نیوتون با ارائه نظریه گرانشی خود با آن مواجه شد این بود که منشاء نیروی گرانش شناخته شده نبود و او نمی دانست عامل به وجود آمدن نیروی گرانش بین دو جسم چیست نیروی گرانش در حضور یک جسم هر چند سنگین وجود نداشت ونیوتون توجیهی برای به وجود آمدن نیروی گرانش با حضورحتی ذره ای بسیارکوچک نداشت وی ذره ای که این نیرو را منتقل می کند و خود فاقد جرم وانرژی است واز نظر الکتریکی ذره ای خنثی است را گراویتون نامید ولی کسی تا کنون موفق به آشکار سازی آن نشده و حضور آن در هیچ آزمایشی به اثبات نرسیده است و سوالی که پیش می آید این است که آیا این ذره وجود دارد ؟نسبیت عام این ابهامات را بر طرف می کند خمیدگی فضا – زمان در حضور یک جرم را جایگزین گرانش می کند ودیگر نیاز به اثبات وجود ذره ای به نام گراویتون نیست تاثیر گرانشی که  نیوتون از آن سخن گفت در حضور تنها یک جسم نیز وجود دارد وتنها ما هستیم که این نیرو را احساس نمی کنیم.

 گرانش، نیروی مرموزی است که هرچند نظریه نسبیت عام انیشتین ، آن‌ را به خوبی توصیف می‌کند؛ اما منشا آن کماکان ناشناخته است. آیا می‌توان جهت‌گیری آرایش اطلاعات اجسام مادی را درفضا عامل گرانش دانست؟

اگرچه نیروی جاذبه ابتدا توسط فوانین نیوتون و سپس نسبیت عام انیشتین به خوبی توصیف شد، با این وجود ما هنوز نمی‌دانیم چگونه خواص بنیادین جهان با هم ترکیب می‌شوند و این پدیده را ایجاد می‌کنند. قوانین نیوتن و انیشتن به ما می‌گویند که گرانش چگونه عمل می‌کند اما از منشأ پیدایش آن چیزی بیان نمی‌کنند.

دانشمندان، رویکرد جدیدی را برای توصیف نیروی جاذبه پیشنهاد می کنند. این که جاذبه گرانشی ممکن است ناشی از جهت گیری آرایش اطلاعات اجسام مادی در فضا باشد.

 

[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]

نیروها ی بنیادی در فیزیک :

نیروهای پایه در فیزیک، نیروهایی هستند که تمام پدیده‌های فیزیکی در طبیعت توسط آنها صورت می‌گیرد. ما در فیزیک با چهار نیروی پایه آشنا هستیم: نیروی هسته‌ای ضعیف، نیروی هسته‌ای قوی، الکترومغناطیس و گرانش.

برای توجیه نیروهای گرانش و الکترومغناطیس در فیزیک کلاسیک، چندین اصول موضوع مورد احتیاج و همچنین مورد استفاده بودند. ولی امروزه انسان می‌داند که بر طبق نظریه میدان‌های کوانتومی، همه این چهار نیرو توسط رد و بدل بوزون‌ها صورت می‌گیرند. البته باید، در اینجا توجه کرد که برای نیروی گرانشی، نظریه میدان کوانتومی قابل فهمی هنوز موجود نمی‌باشد. چراکه دو تئوری بزرگ قرن بیستم یعنی مکانیک کوانتومی و نظریه نسبیت عام متاسفانه با هم سازگاری ندارند و بلکه با هم در تضاد هستند.

از طرف دیگر، با افزایش انرژی جنبشی بین دو ذرّه برهمکنش کننده، قدرت نیروهای پایهً بین آنها نیز به هم نزدیک می‌شود، به طوری که فیزیکدانان بر این باورند که قدرت همه این نیروها در انرژی‌های خیلی بالا، به عنوان مثال هنگامی که مهبانگ رخ داده است، با هم برابر بوده‌است.

در بین این نیرو ها نیروی هسته ای قوی وضعیف کوتاه برد هستند وتاثیر آنها در حد فاصله ی بین ملکولی و لی نیروی الکترومغناطیس و گرانش در فاصله های زیاد ظاهر می شود که نیروی الکترومغناطیس از گرانش قوی تر است .      انیشتین معتقد است که منشاء همه ی این نیروها یکسان است.  

جدول نیروهای پایه در زیر آمده است:

رفتار

قدرت نسبی

جرم
(GeV/c2)

بوزون واسط

نیروی پایه

1 / r7

1

0

گلووًن

قوی

1 / r5 − 1 / r7

10 − 5

80,80,91

W+, W-, Z0

ضعیف

1 / r2

10 − 2

0

فوتون

الکترومغناطیس

1 / r2

10 − 38

0

گراوتیون

گرانش

 

[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]

سیاه چاله چیست؟

سیاه چاله چیست؟

به طور ساده سیاه چاله قسمتی از فضا است که جرم متمرکز بسیار زیادی دارد بطوری که هیچ جسمی هیچ شانسی برای فرار از جاذبه ی اون نداره تا به امروز بهترین تئوری برای جاذبه تئوری نسبیت اینشتین است و ما باید در نتایج این نظریه به اندازه ی کافی دقیق شویم تا بتوانیم سیاه چاله ها را در جزئیات این نظریه پیدا کنیم اما بیایید قدم ها را کم کم برداریم و به جاذبه فکر کنیم.

[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]

خورشید و ماه
نور هر کس باشد از شمع وجود دیگری              گه هلال است و گهی تربیع و گه بدر ومحاق

[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]

شنبه 19 آذر، ماه تابان چهره در نقاب سایه می کشد
18 آذر 1390
بار دیگر قصه طولانی آرامیدن ماه تابان در سایه زمین پیش روی ماست. ماه تابان که در خسوفی طولانی ۱۰۰ دقیقه را در زیر سایه زمین سپری نموده بود اکنون نیز قصد دارد تا در ۱۹ آذرماه بار دیگر ساعتی با چهره‌ای سرخ روی می‌ه‌مان آسمان شب ما ایرانیان باشد.
 این خسوف از آنجایی پر اهمیت است که بدانیم خسوف کلی بعدی که در ایران قابل مشاهده است به تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۷ است.
چرا خسوف بیشتر از کسوف مشاهده می‌دهد؟
با آنکه خسوف کلی ماجراهای بسیاری را در گذشته برای این زمینیان همراه داشته است ولی همواره پدیده‌ای زیبا و شگرف محسوب می‌شود. با آنکه خسوف در قمرهای دیگر منظومه شمسی از جمله اقمار مشتری بسیار سریع رخ می‌دهد ولی در زمین برای مشاهدهٔ یک خسوف کلی بایستی مدت زمان نسبتاً زیادی منتظر بمانیم. زیرا ماه یگانه قمر زمین است و هرازگاهی به علت انحراف مداری نسبت به محور انقالی زمین، درون سایه آن به دام می‌افتد. سایه زمین ابعاد بزرگ بزرگتری دارد و در حدود ۹ هزار کیلومتر وسعت دارد و لذا می‌تواند ماه ۳۵۰۰ کیلومتری را به راحتی ساعتی در پشت خود پنهان کند. البته ماه چون ابعاد کوچکتری نسبت به زمین دارد فقط قسمت کوچکی از زمین (در حدود ۳۰۰ کیلومتر) را می‌تواند پنهان سازد و با آنکه تعداد خسوف و کسوف تقریباً مساوی رخ می‌دهد ولی این طور به نظر می‌رسد که تعداد گرفت‌های ماه به مراتب کمتر از گرفت‌های خورشید قابل رویت در یک منطقه است.
چه تعداد خسوف متوالی می‌توانیم شاهد باشیم؟
معمولاً در یک رشته از خسوف که همزمان در دو گرهٔ صعودی و نزولی رخ می‌دهد، شاهد ۹ تا ۱۰ خسوف خواهیم بود که از این بین ۳ تا ۴ خسوف کلی خواهد بود که البته اکثراً متوالی رخ می‌دهد. در رشتهٔ فعلی ۳ خسوف کلی رخ می‌دهد که ۲ عدد از آن‌ها در ۳۰ آذر ۱۳۸۹ و ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ رخ داده است و آخرین خسوف کلی این رشته در ۱۹ آذرماه آینده رخ خواهد داد. علت پایین بودن تعداد خسوف‌های رشته فوق عبور ماه از مرکز سایه زمین در ۲۵ خرداد گذشته بود.

معرفی و بررسی خسوف کلی ۱۹ آذر ۱۳۹۰

خسوف کلی ۱۹ آذر ۱۳۹۰ از سری ساروس ۱۳۵ است. این دورهٔ ساروسی۷۱ خسوف دارد که خسوف فوق ۲۳ امین عضو از این دوره محسوب می‌شود. خسوف فوق ۴ امین گرفت کلی از این دوره محسوب می‌شود.. خسوف از ساعت ۱۵: ۰۳: ۳۶ با خسوف نیمسایه‌ای آغاز می‌شود ولی ماه این زمان در ایران طلوع نکرده است. مقارن با شروع خسوف جزئی ماه در بخش‌هایی از شرق و شمال شرقی ایران طلوع می‌کند. و طلوع ماه در سراسر پهنهٔ ایران با خسوف جزئی است که در مناطق مختلف ایران متفاوت خواهد بود و هرچه به سمت شمال غربی ایران برویم ماه با میزان قدر گرفت بیشتری طلوع می‌کند. خسوف جزئی ۸۰ دقیقه به طول می‌انجامد تا در ساعت ۱۷: ۳۶: ۱۶ خسوف کلی آغاز شود. گرچه ماه در افق است ولی در شمال شرق ایران ارتفاع ماه به ۱۵ درجه می‌رسد. خسوف کلی ۵۱ دقیقه و ۸ ثانیه به طول می‌انجامد تا سرانجام ماه در ساعت ۱۸: ۲۷: ۲۴ از سایه زمین خارج می‌شود و خسوف جزئی تا ساعت ۱۹: ۴۷: ۵۸ ادامه می‌یابد. اگر خسوف نمی‌سایه‌ای را نیز دنبال کنید متوجه رفع کدری در سطح ماه خواهید شد تا جایی که در ساعت ۲۰: ۵۹: ۵۷ خسوف به طور کامل پس از ۵ ساعت و ۵۶ دقیقه به اتمام می‌رسد.

وضعیت مشاهده خسوف

این خسوف در آسیا، اروپا، آفریقا به جز غرب، آمریکای شمالی و استرالیا قابل مشاهده است و ماه در زمان خسوف کلی در صورت فلکی ثور و ستارگان بیشمار این منطقه از آسمان قرار می‌گیرد و اختفاهای بسیاری را با ستارگان ریز و درشت انجام می‌دهد
چگونه خسوف را رصد کنیم؟
برای رصد این خسوف دیدنی بایستی رصدگاه مناسبی که افق نسبتاً باز دارد را انتخاب کنید. با توجه به برودت هوا و هوای ابری این ایام از سال بایستی از مدت‌ها قبل شرایط جوی را تحت نظر بگیرید تا به شرایط نامناسب جوی برخورد نکنید. زیرا ارتفاع ماه از افق بسیار پایین است و هرگونه ابری در آسمان می‌تواند به راحتی شما را از رصد یک خسوف زیبا محروم کند. اگر از مدت‌ها قبل بتوانید محل طلوع ماه را در افق تعیین کنید و آن را با عوارض زیبایی از جمله بناهای طبیعی تاریخی و طبیعی زیبا که می‌تواند به زیبایی‌های این پدیده بی‌افزاید. جالب است بدانید که در تهران ماه از پشت بام ایران دماوند طلوع می‌کند که منظره نادر و زیبایی برای عکاسی است.
لزومی ندارد تا حتماً تلسکوپ در اختیار داشته باشید و بدانید با چشم غیرمسلح نیز می‌توانید به رصد و مشاهده این پدیدهٔ شگفت انگیز بپردازید.
حتماً دقت کنید از لباس گرم و مناسب برای رصد استفاده کنید تا بتوانید تا پایان خسوف در رصدگاه حاضر باشید.

چه پروژه‌هایی می‌توانید انجام دهید؟

در زمان خسوف می‌توانید پروژه‌های زیادی را انجام دهید. اگر افق تمیز و شفافی در اختیار داشته باشید می‌توانید سایهٔ ارغوانی رنگ زمین را مشاهده کنید که‌‌ همان خط شابنه روز است. در هنگام گرفت جزئی قسمتی از ماه درون این سایه قرار می‌گیرد و فرصت بسیار مناسبی را برای بررسی جو زمین فراهم می‌آورد.
در زمان گرفت جزئی نیز می‌توانید ورورد و خروج سایه زمین از دهانه‌های ماه را اندازه گیری کنید. بااندازه گیری زمانورود یکی از دهانه‌های بزرگ‌تر ماه به سایه زمین می‌توانید سرعت زاویه‌ای ماه در مدار را محاسبه کنید.
در زمان گرفت کلی بررسی رنگ خسوف با استفاده از مقیاس دانژون اهمیت بسیاری دارد. آندره دانژون اخترشانس فرانسوی در قرن گذشته ۵ رنگ متفاوت را از طیف قرمز برای خسوف پیش بینی کرد و آن‌ها را به ترتیب از تیره‌ترین (L=۰) تا روشن‌ترین (L=۴) تقسیم بندی کرد. رنگ ماه در زمان خسوف موید یک سری عوامل جوی و یک سری عوامل مداری ماه است. زیرا در زمان خسوف کلی به علت عبور امواج بلند از درون جو زمین و انعکاس آن به درون سایه ماه به رنگ قرمز دیده خواهد شد و این غلت این رنگ قرمز نیز در هر خسوف متفاوت است و بستگی بسیار زیادی به چند عامل زیر دارد.
۱-    میزان غبار و ابر موجود در جو زمین
۲-    نحوه عبور ماه از درون سایه
۳-    قرارگیری ماه در اوج یا حضیض مداری
دو عامل ۲ و ۳ از قبل محاسبه شده است و فقط عامل اول در خسوف بیشترین تأثیر را می‌گذارد. بیشترین تأثر در رنگ خسوف را غبارهای آتشفشانی خواهند گذاشت و لذا فوران‌های آتشفشانی که قبل از خسوف صورت بگیرد باعث می‌شود تا در زمان خسوف کلی ماه حتی در آسمان ناپدید گردد! زیرا این غبار‌ها مانع از رسیدن نور به سط ماه می‌شود و تاریکی سایه بسیار به رنگ خاکستری و قرمز بسیار تیره می‌گراید. برای مثال در خسوف کلی ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ ماه به رنگ قرمز بسیار تیره‌ای دیده شد که علت آن وجود غبارهای حاصل از فوران کوه آتشفشانی در کشور شیلی بود. چندی قبل نیز غبارهای آتشفشانی توسط آتشفشانی در ایسلند در فضا پراکنده شد. گرچه در زمان خسوف کلی ۱۹ آذر ماه از لبه‌های سایه عبور می‌کند و ماه تقریباً در اوج مداری به سر می‌برد، ولی فوران‌های آتشفشانی در سال جاری کماکان در جو زمین باقی مانده است و لذا به نظر می‌رسد که خسوفی نسبتاً تیره را بار دیگر شاهد باشید.

نقش غبارهای آتشفشانی در خسوف

به نظر می‌رسد که فوران آتشفشانی بیشترین تأثیر را در تیره‌تر شدن خسوف ایفا می‌کند. غبارهای آتشفشانی بسیار سبک هیتند و در لایه‌های بالایی جو ماندگاری بیشتری دارند. از طرفی دی اکسید سولفور حاصل از فوران وقتی به لایه استراتوسفر زمین می‌رسد مانع عبور طیف امواج نور از جو می‌گردد و لذا پس از گسترش غبار در جو زیمن خسوف کلی بسیار تیره خواهد بود. در سال ۱۳۷۰ قله پیناتوبو در فیلیپین فوران عظیمی تا ارتفاع ۴۵ کیلومتر در جو زمین داشت. این فوران مناطق زیادی از جنوب شرقی آسیا را در غبار فرو برد. غبارهای موجود باعث شد تا خسوف کلی در آذر ۱۳۷۱ بسیار تیره شود. پس از این فوران رفته رفته غبارهای موجود در جو زمین فرو نشسته است و طی سال‌های گذشته خسوف‌ای روشن تری را شاهد بوده‌ایم. ولی فوران‌هایی که در سال جاری پس از خسوف ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ در ایسلند و شیلی رخ داد باعث شد تا خسوف فوق بسیار تیره شود و در رده‌های بالایی مقیاس دانژون قرار بگیرد. طی ۲ ماه اخیر فوران‌های آتشفشانی در ایسلند و گینه نو ادامه یافته است و ممکن است اثرات آن‌ها کماکان در جو زمین باقی مانده باشد. ولی به نظر می‌رسد که اینخسوف در رده‌های میانی مقیاس دانژون قرار بگیرد.

چگونه از خسوف عکس بگیریم؟

برای رصد خسوف کلی اگر حتی یک دوربین آنالوگ با لنز نرمال در اختیار داشته باشید نیز می‌توانید عکس زیبایی تهیه کنید. فقط به علت نور ضعیف ماه بایستی مراقب هرگونه لرزش باشید و چون دوربین‌ها در شب فوکوس نمی‌شوند بایستی دوربین خود را به دقت فوکوس کنید تا تصویر شما تار نباشد.
با داشتن یک سه پایه دوربین و فیلم حساسیت ۱۰۰ هم می‌توانید از عکاسی کنید و کافی است تا دوربین را به سمت ماه بگیرید و دریچهٔ دوربین را با سیم دکلانشور چند ساعت در زمان خسوف باز بگذارید. آن‌گاه یک عکس دمبلی بسیار زیبا از تمام مراحل خسوف خواهید داشت. اگر دوربین‌های دیجیتال ساده در اختیار داشته باشید که قابلیت زوم دارند نیز می‌توانید در صورت داشتن دوربین دوچشمی یا تلسکوپ عکسی زیبا به روش آفوکال یا با رینگ آدابتور از خسوف تهیه کنید.
اگر لنز تله مناسب در اختیار داشته باشید می‌توانید با تلفیق نمای زمینی زیبا با خسوف عکسی زیبا از خسوف تهیه نمائید و اگر عکاسی شما حرفه‌ای‌تر باشد با گرفتن چند عکس مختلف از خسوف و تلفیق آن می‌توانید با تکنیک عکاسی HDR عکس بسیار زیبایی از مراحل خسوف تهیه کنید.


[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]

1. صفحات هموار زمینی، این سیاره را محل مناسبی ساخته

 2. زمین تقریبأ یک کره یا گوی است

 3. زمین اکثرأ از آهن، اکسیژن و سیلیکون ترکیب شده

5. اتموسفر زمین تا 10 هزار کیلومتر گسترده است.

  ۴. 70 درصد سطح زمین را آب پوشانیده

6. هسته مذاب آهنی زمین یک میدان مقناطیسی ایجاد می کند

7. گردش زمین بدور محورش 24 ساعت زمان نمی برد

8. یک سال زمینی 365 روز نیست

 9. زمین تنها یک قمر و دو سیاره هم مدار مدارد

 ١٠.  زمین تنها سیاره ای است که در آن حیات وجود دارد


[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]

در فاصله 350 کيلومتري جو زمين يک پروژه عظيم در حال ساخت است. پايگاه بين المللي فضايي در سال 2010 به طور کامل ساخته خواهد شد.

کشورهاي آمريکا، روسيه، ژاپن، کانادا و يازده کشور اروپايي خانه اي را براي انسان در فضا طراحي مي کنند به نام پايگاه بين المللي فضايي. اين پروژه بودجه اي معادل 53 ميليارد دلار دارد.

در آينده اي نزديک در اين پايگاه اولين انسان خارج از زمين متولد خواهد شد.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکيه به نقل از حريت، پروفسور روستيسلاو بلدا که چهارده سال سابقه حضور در بيمارستان هوايي آمريکا فعاليت دارد هفته گذشته احتمال حاملگي در فضا و پايگاه فضايي و همچنين تولد اولين نوزاد انسان در خارج از زمين را مطرح کرد.

در شناسنامه اين نوزاد اينگونه نوشته خواهد شد:

محل تولد: فضا!

[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]

ساختمان داخلی زمین

تاریخچه


در سال 1909 ناپیوستگی مهمی توسط آندریا موهورویچیک کشف شد که پوسته را از گوشته جدا می‌کند و امروزه به ناپیوستگی موهورویچیک (M یا Moho) معروف بوده و در عمق تقریبی 35 کیلومتری زیر خشکیها یا 7 کیلومتر کف اقیانوس قرار دارد. در سال 1914 بنوگوتنبرگ مرز بین هسته و گوشته را در عمق 2900 کیلومتری تعیین کرد. این مرز به عنوان ناپیوستگی گوتنبرگ شناخته می‌شود. بعدا کیت بولن (1963) و دیگران زمین را به هفت لایه (اصلی و فرعی) تقسیم نمودند.


ساختمان


قبلا لرزه شناسی فقط به مطالعات زمین لرزه‌ای توجه داشت، در حالیکه امروزه عموما جهت مطالعه منشأ و انتشار امواج الاستیک در اجرام آسمانی نیز استفاده می‌شود. چنین مطالعاتی وجود سه لایه اصلی را در زمین آشکار می‌سازند: هسته ، پوسته ، گوشته که داخلی‌ترین این لایه‌ها هسته می‌باشد. اما در کل همانطور که گفته شد کیت بولن و دیگران زمین را به هفت لایه (اصلی و فرعی) تقسیم بندی کردند که در جدول زیر آورده شده است.

 

وزن حجمی سنگها در هر یک از لایه‌های زمین با افزایش عمق زیاد می‌شود و در هر یک از ناپیوستگیهای اصلی تغییر مشخصی در چگالی سنگها مشاهده می‌گردد. مثلا در ناپیوستگی گوتنبرگ چگالی از 5600 KJ/m³ در انتهای تحتانی گوشته به 1000 KJ/m³ در ابتدای هسته خارجی تغییر می‌کند. این اختلافات در مقادیر چگالی یا نتیجه تغییر در ترکیب شیمیایی کلی است و یا تغییر در فازهای موجود می‌باشند. ناپیوستگی موهو مشخصا نتیجه تغییر در ترکیب شیمیایی بوده ، در حالیکه ناپیوستگی در عمق 400 کیلومتری احتمالا به علت تغییر فازی است که الیوین در فشارهای موجود در این عمق ناپایدار می‌باشد.


طبقه بندی لایه‌های اصلی زمین


پوسته زمین


پوسته فقط 0.42 درصد جرم زمین را تشکیل می‌دهد. که به پوسته اقیانوسی و قاره‌ای تقسیم می‌شود. بنا به پیشنهاد اسمیتون ددکر (1974) پوسته قاره‌ای معمولی دارای بخشهای زیر است:

• 8 کیلومتر سنگهای روی پوسته از قبیل سنگهای آتشفشانی ، شیل ، سه سنگ و دیگر سنگهای دگرگونی معادل آنها.
• 8 کیلومتر میگماتیت و اگرانیت
• 18 کیلومتر گرانولیت


مطالعات لرزه‌ای نشان داده است که پوسته اقیانوسی لایه به لایه بوده و در اکثر حوضه‌های اقیانوسی سه لایه اصلی وجود دارد:

 

1. لایه اول به ضخامت تقریبی 0.3 کیلومتر که از مواد رسوبی بوده است.
2. لایه دوم به ضخامت 1.4 کیلومتر که حاوی سنگهای مافیک و الترامافیک است.
3. لایه سوم به ضخامت 4.7 کیلومتر که این نیز حاوی سنگهای مافیک و الترامافیک است.


گوشته زمین
گوشته دومین بخش اصل زمین می‌باشد و 84 درصد حجم زمین و 67 درصد جرم آن را تشکیل می‌دهد. پوسته و لایه نسبتا نازک رویی گوشته به عنوان یک بخش مجزا و به نام لیتوسفر شناخته می‌شود. در زیر این لایه ، لایه ضعیف (از نظر ساختمانی) دیگری به نام آستنوسفر وجود دارد، بطوری که صفحات لیتوسفری جامد بر روی این لایه واقع هستند.


هسته زمین
داخلی‌ترین بخش زمین می‌باشد و به دو هسته خارجی که مایع می‌باشد و هسته داخلی که جامد است تقسیم می‌شود و به علت وجود Ni و Fe دارای چگالی بالایی است.

[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]

ماده تاریک
رفته رفته ماده تاریک دیگر جایی برای پنهان‌شدن ندارد. دو مشاهده جدید از پرتوهای گاما حاکی از آن هستند که اگر ماده تاریک از ذراتی تشکیل شده باشد، این ذرات حداقل ۴۴ برابر پروتون جرم دارند.

[ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:,

] [ 22:56 ] [ زهرا ]

[ ]