آسمان غرب

نجوم وفیزیک نوین

هدیه تولد هابل : سحابی سر اسب

 * تلسکوپ فضایی هابل در بیست و سومین سالگرد استقرارش در مدار زمین، تصویری زیبا از سحابی سر اسب را منتشر کرده است.


تصویر غبار و گاز این سحابی زیبا و متمایز این بار در نور مادون قرمز منتشر شده است، که هدیه زیبایی از سوی هابل به طرفدارانش میباشد. این سحابی تاریک در ابر مولکولی شکارچی است که نزدیک به شرقی‌ترین نقطهٔ صورت فلکی جبار ( شکارچی ) قرا گرفته‌است و ۱۵۰۰ سال نوری تا زمین فاصله دارد.

تلسکوپ فضایی هابل ، تلسکوپی است که در آوریل سال ۱۹۹۰ میلاد به فضا فرستاده شد. هابل در طول این سال‌ها با نمایان کردن جلوه‌های شگفت‌انگیزی از عالم، به سؤالات بسیاری پاسخ گفته‌است. این تلسکوپ تاکنون صدها هزار تصویر از اجسام آسمانی و کهکشان ها را به زمین ارسال کرده است. این تلسکوپ هر ۹۷ دقیقه در ارتفاع ۵۶۸ کیلومتری با سرعت حدود ۲۸ کیلومتر در ساعت دور زمین گردش می کند. هابل انرژی مورد نیاز خود را از طریق دو پانل خورشیدی خود از خورشید بدست می آورد

 

ادامه مطلب رو ببینید

 


ادامه مطلب

[ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:هابل , سحابی کله اسبی,

] [ 17:11 ] [ زهرا ]

[ ]

سفید چاله !

 معادله ی نسبیت عام دارای زیر ساخت ریاضی محکمی است که با زمان متناسب است و مزیت آن هم این است که می توان زمان را به سریعتر از آنکه به آینده برود به عقب برد.

اگر شما این معادله را که بتوان روی زمان کنترل داشت را برای سیاه چاله بنویسید نتیجه اش شی ای به نام سفید چاله خواهد بود که کاملا خلاف سیاه چاله است به این مفهوم که اگر چیزی از دام سیاه چاله نمی تواند بگریزد چیزی نخواهد توانست به دام سفید چاله بیافتد در واقع اگر سیاه چاله کارش بلعیدن باشد سفید چاله کارش بیرون انداختن است.

در فیزیک نجومی ، یک سفید چاله از واژگونی زمانی در یک سیاه چاله به وجود می آید . در حالی که یک سیاه چاله در حقیقت مانند یک جارو برقی عمل کرده و هرچیزی را که نزدیکتر از افق رویداد آن باشد می بلعد , یک سفید چاله موادی را از افق رویداد خود با سرعت بسیار زیاد به بیرون پرتاب می کند. با توجه به شتاب ثابت این دو چاله می توان گفت چه سیاه چاله چه سفید چاله هر دو جذب کننده مواد هستند و تفاوت آنها در پتانسیل آنها در مرز افق رویداد آنها است.
در یک سیاه چاله مواد در افق رویداد آن می توانند فقط جذب گرددند در حالی که در افق رویداد یک سفید چاله بظر میرسد که مواد با سرعتی زیاد حتی در حدود نور منتشر می شوند و مانند یک منبع عمل می کنند . بنظر می رسد که یک سیاه چاله هرچیزی را که بدرون خود می کشد از یک جایی دیگر با همان آهنگ خارج می کند.

سفید چاله ها نیز مانند سیاهچاله ها دارای نمونه های کوچکتری نیز می باشند الکترون ها نمونه هایی از یک سفید چاله کوچک هستند. الکترونها یک جرم فشرده شده با مرکز خالی می باشند که فضای خالی داخل الکترون از یک فضای کوانتمی غیرمادی انباشته شده است و در لایه بیرونی آن از یک فضای کوانتمی مادی اشباع شده است و این موضوع سبب دفع الکترونها از یکدیگر و جذب توسط پروتونها که نمونه هایی از یک میکروسیاهچاله می باشند است.
اما جالب است بدانیم که این چاله سفید که هنوز در آسمان رصد نشده و مانند یک تئوری می باشد به پیشنهاد استیون هاوکینگ ارائه شد که دلیل و برهانش بر می گردد به ترمودینامیک که پیش بینی می کند برای اینکه یک گاز داخل این سیاه چاله ها درتعادل گرمایی باشند نیاز هست که در زمان گذشته یا بهتر معکوس زمانی این مواد در تعادل باشند که برای حل این مشکل وجود یک سفید چاله ضروری شد. در واقع سفید چاله ها در دنیای ریاضی زندگی می کنند و این بدان معنا نیست که حتما باید در دنیا وجود داشته باشند در حقیقت آنها اصلا وجود خارجی ندارند زیرا راهی برای تولید آنها وجود ندارد.

http://bigbangpage.com

[ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:,

] [ 12:40 ] [ زهرا ]

[ ]

آیا نور جرم دارد یا خیر؟

 تعریف واقعی نور چیست؟

تعریف دقیقی برای نور نداریم، جسم شناخته شده یا مدل مشخص که شبیه آن باشد وجود ندارد. ولی لازم نیست فهم هر چیز بر شباهت مبتنی باشد. نظریه الکترومغناطیسی و نظریه کوانتومی باهم ایجاد یک نظریه نامتناقض و بدون ابهام می‌کنند که تمام پدیده‌های نوری را می‌کنند. نظریه ماکسول درباره انتشار نور بحث می‌کند در حالی که نظریه کوانتومی برهمکنش نور و ماده یا جذب و نشر آن را شرح می‌دهد ازآمیختن این دو نظریه ، نظریه جامعی که کوانتوم الکترودینامیک نام دارد، شکل می‌گیرد. چون نظریه‌های الکترومغناطیسی و کوانتومی علاوه بر پدیده‌های مربوط به تابش بسیاری از پدیده‌های دیگر را نیز تشریح می‌کنند منصفانه می‌توان فرض کرد که مشاهدات تجربی امروز را لااقل در قالب ریاضی جوابگو است. طبیعت نور کاملا شناخته شده است،
ماهیت های نور:۱-ماهیت ذر‌ه‌ای ۲-ماهیت موجی ۳- ماهیت الکترومغناطیس ۴-ماهیت کوانتومی نور۵-نظریه مکملی ، اما باز هم این پرسش هست که واقعیت نور چیست؟


ادامه مطلب

[ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:,

] [ 12:25 ] [ زهرا ]

[ ]

اتفاق غیرمنتظره خورشیدی در راه است

 

 
       

ناسا هشدار داده است که در خورشید اتفاق غیرمنتظره ای در شرف وقوع است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امسال قرار است سال اوج فعالیتهای خورشیدی باشد، فعالیتهایی که یک چرخه خورشیدی 11 ساله داشته و طی آن فعالیتهای تنها ستاره منظومه شمسی به اوج می رسد.

اما همچنان که این تصاویر نشان می دهد، فعالیت خورشیدی درحال حاضر نسبتا پایین است.

به رغم این که ناسا طوفانهای شدید خورشیدی را پیش بینی می کند، تعداد لکه های خورشیدی نیز نسبت به سال 2011 کاهش یافته و شراره های قوی خورشیدی هر از گاهی مشاهده شده اند


ادامه مطلب

[ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:,

] [ 17:9 ] [ زهرا ]

[ ]

مشاهده نخستین رد از ماده تاریک/ پایان داستان کشف مجهولترین ماده نزدیک است

 

دانشمندان با استقرار یک دستگاه 2 میلیارد دلاری در ایستگاه بین المللی فضایی در آستانه توضیح " ماده تاریک" به عنوان یکی از اسرار آمیزترین حقایق درباره کیهان و کل جهان هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک گروه بین المللی از دانشمندان که اظهار می دارند این آشکار ساز اشعه کیهانی نخستین سرنخ از ماده تاریک را که هرگز پیش از این به طور مستقیم مشاهده نشده را یافته است.

این تیم اظهار داشته که نخستین نتایج از دستگاه طیف نگار آلفا مغناطیسی که دوسال پیش به فضا پرتاب شد نخستین شواهد از وجود یک پدیده فیزیکی را نشان داده که می تواند همان ماده عجیب و ناشناخته باشد که دانشمندان در جستجوی آن هستند.

 دستگاه طیف نگار آلفا مغناطیسی، یک نوع شتابگر ذرات است که به " برخورد دهنده بزرگ هادرون فضایی" هم مشهور شده است که اشاره ای به برخورد دهنده بزرگ هادرون روی زمین دارد. نخستین نتایج از این دستگاه یک نگاه اجمالی به چیزی را فراهم کرده که می تواند ماده تاریک باشد.
 

متن کامل خبر در ادامه مطلب


ادامه مطلب

[ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:ماده تاریک,

] [ 20:30 ] [ زهرا ]

[ ]

رونمایی از سیاه‌چاله‌ای عظیم در مرکز کهکشان ما

 منجمان با بهره بردن از یک تکنیک ابتدائی‌٬ از اسرارِ سیاه‌چاله‌ی عظیمی که در مرکز کهکشان راه‌شیری وجود دارد٬ پرده برداشته‌اند.


به‌گفته‌ی آندریا گز (Andrea Ghez) این تکنولوژی در اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ کاملاً یک تفریح بحساب می‌آمد٬ اما بعدها جزء مباحث علمی قلمداد شد. گِز در ابتدا استخدام موسسه‌ی MIT در کمبریج بود و برای یک منجم و به عنوان دانشجوی او فعالیت داشت. او در آن ایام درباره‌ی منابع غیرعادی کیهانی٬ چیزهای زیادی یاد گرفت و شیفته‌ی این شد که تصور کند چنان منابعی می‌توانند سیاه‌چاله باشند؛ سیاه‌چاله‌ها نقاطی هستند با جاذبه‌ی گرانشیِ بسیارقوی که حتی نور هم قادر نیست از آن فرار کند. او در آن دوران به گفته‌ی خودش٬ کاملاً مجذوب این منابع غیرعادی شده بود و قریب به دو تابستان برروی تلسکوپ‌هایی که در آریزونا و شیلی قرار داشت وقت صرف کرد.

اکنون ستاره‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس احساس مشابهی دارد. شیفتگی او به سیاه چاله‌ها او را به این رهنمون ساخت تا وجود بزرگترین سیاه‌چاله‌ای را که در همسایگی کیهانی‌ما در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد (به شکل زیر توجه کنید) را به اثبات برساند.

متن کامل در ادامه مطلب


ادامه مطلب

[ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:سیاهچاله مرکز کهکشان,

] [ 10:58 ] [ زهرا ]

[ ]

خروج اولین دستگاه ساخت بشر از منظومه شمسی

 


برخی از دانشمندان علوم فضایی می گویند فضاپیمای وویجر-۱ احتمالا منظومه شمسی را ترک کرده است که اگر این مطلب تایید شود، وویجر اولین ماشین ساخت بشر است که از منظومه ما بیرون می رود.
 
وویجر در سال ۱۹۷۷ زمین را ترک کرد و اکنون در فاصله  ۱۸ میلیارد کیلومتری ما قرار دارد.

دانشمندان در چند سال اخیر به دنبال جمع آوری شواهد خروج آن از منظومه شمسی بوده اند. این فضاپیما در این مدت ناظر تغییراتی محیطی بوده که حاکی از قرار داشتن آن در منطقه مرزی منظومه است.

اکنون برخی از محققان می گویند به باور آنها این کاوشگر از حیطه نفوذ خورشید موسوم به هلیوسفر خارج شده است- هلیوسفر یک حباب مغناطیسی از ذرات باردار است که منظومه شمسی را احاطه کرده است.

با این حال هنوز برخی دیگر از دانشمندان در این مورد تردید دارند. سوزان داد، مدیر پروژه وویجر گفت: "پنج عدد از ابزارهای فضاپیما هنوز در حال کار است و ما اکنون در داده های دریافتی شاهد این هستیم که درحال ورود به حیطه میان ستاره ها هستیم. شاهد اتفاقاتی هستیم که به این باور دامن می زند که روی چنین مرزی هستیم."

شواهدی که "داد" از آن حرف می زند شامل افت شدت ذرات خورشیدی و شدت گرفتن اشعه های کیهانی است که از فضای میان ستاره ای می آید. شاهدی که به خصوص اساس یافته تازه است به اواخر ماه اوت در تابستان گذشته بازمی گردد.

پروفسور بیل وبر از دانشگاه ایالتی نیومکزیکو در لاس کروسس از نویسندگان مقاله تازه می گوید که ظرف فقط چند روز، شدت تشعشعات هلیوسفری کاهش پیدا کرد و شدت اشعه کیهانی بالا رفت چیزی که نشانه خروج فضاپیما از هلیوسفر است.

ناسا می گوید این برداشت در میان کسانی که روی این پروژه کار می کنند همگانی نیست و پروفسور وبر اذعان می کند که بحث در این مورد ادامه دارد.

هدف اولیه ماموریت این کاوشگر مطالعه سیارات دورافتاده منظومه شامل مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون بود، ماموریتی که در سال ۱۹۸۹ کامل شد، اما همچنان به مسیرش ادامه داد. مسیر کاوشگر بعد از آن تغییر داده شد تا در جهت کلی مرکز راه شیری به حرکت در آید.

تولید الکتریسیته از منبع پلوتونیومی وویجرها ده تا ۱۵ سال دیگر متوقف خواهد شد که در آن مرحله ابزارها و فرستنده های آنها از کار خواهد افتاد.

این ادعا در مقاله ای در مجله "نامه های تحقیقات ژئوفیزیکی" منتشر خواهد شد.

کنجکاو

[ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:خروج اولین دستگاه ساخت بشر از منظومه شمسی,

] [ 10:56 ] [ زهرا ]

[ ]

اتفاقاتی که زمان تحویل سال در فضا می افتد

 همه ساله در روزهای پایانی سال شمسی داغ ترین حرف ها مربوط به ویژگی های سال آینده می باشد و بحثی که بیش از بقیه در میان مردم جلب توجه می کند لحظه تحویل سال است.

 

کره زمین در مداری بیضوی شکل به دور ستاره خورشید در حال چرخش می باشد که در این مدار گاهی در نزدیک ترین نقطه به خورشید و مواقعی در دورترین نقطه از خورشید قرار می گیرد که در دورترین نقاط انقلاب تابستانی و زمستانی را برای زمین به وجود می آورند و کره زمین را در فصل زمستان و تابستان قرار می دهند.

اما زمانی که در نقطه وسط این مدار قرار می گیرند و فاصله آن با ستاره خورشید خیلی دور نیست را، نقطه اعتدالین می گویند که به دو نقطه بهاری و اعتدال پاییزی نام نهاده شده اند که دقیقاً محل تلاقی دو مدار گردش خورشید به دور زمین و دایره استوای سماوی است و در این دو نقطه میزان طول شب و روز یکسان می شود.

در واقع اعتدال یعنی دقیقاً زمانی که خورشید از دید ناظر زمینی از صفحه استوای سماوی عبور می کند و حرکت خود را به سمت شمال آسمان ادامه می دهد و همیشه اعتدال بهاری در نیم کره شمالی با اعتدال پاییزی در نیم کره جنوبی همزمان است.

اعتدال بهاری آغاز بهار نجومی در نیم کره شمالی است جشن باستانی نوروز از لحظه اعتدال بهاری در نیم کره شمالی شروع می شود و که ما ایرانیان در ایران به لحظه تحویل سال معروف است.

پس از اعتدال بهاری و مساوی شدن زمان روز و شب روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود و هر سال زمینی 365 روز و حدوداً 6 ساعت است که همین 6 ساعت دلیل متغییر بود ساعت سال تحویل هر سال با سال بعد می باشد یعنی همه ساله حدوداً 6 ساعت سال تحویل جلو می افتد.

کنجکاو

[ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب: تحویل سال در فضا ,

] [ 10:53 ] [ زهرا ]

[ ]

دانلود کتاب انرژی اتمی

 

دانلود کتاب انرژی اتمی


انتشارات : دانش و فن برای همه
قالب : PDF
حجم کتاب : 4.5MB
تعداد صفحات : 150

دانلود کتاب انرژی اتمی

وب سایت نگارنده :   http://ali.afzal.samadi.free.fr

پست الکترونیک :     alialzalsamadi@yahoo.fr

 

[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب: دانلود کتاب انرژی اتمی, علی افضل صمدی,

] [ 11:42 ] [ زهرا ]

[ ]

مشاهده مهمترین رویداد نجومی قرن در سال 91 + عکس

گذر سیاره ی زهره از مقابل خورشید

 گذرهای سیاره‌ای از مقابل خورشید از پدیده‌های کمیاب آسمان هستند که از دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره تیر و ناهید (سیارات داخلی مدار زمین) رخ می‌دهد.

ماه گرفتگی که از ایران قابل مشاهده نبود

ماه گرفتگی کامل شنبه 19 آذر (10 دسامبر) سال 91 از ساعت 14:06 به وقت جهانی از آسیا آغاز شد و در حدود یک‌ساعت به طول انجامید.

مشاهده دنباله‌دار "پن" در آسمان ایران

دنباله‌دار "پن" در روز 6 ژوئن با استفاده از آرایه تلسکوپی 1.8 متری در هاوایی کشف شد که در زمان کشف قدر (درخشندگی) این دنباله‌دار بیشتر از 6 بوده که قابل مشاهده با چشم غیر مسلح نبوده است.

 

ادامه مطلب

[ یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:مشاهده مهمترین رویداد نجومی قرن در سال 91 + عکس,

] [ 17:37 ] [ زهرا ]

[ ]